Talinn - Estlands svar på Rågsved

Det finns ett gammalt ungerskt ordspråk som i runda slängar går så här. "Ät inte där du skiter och skit inte i att äta." Varför denna sanning guppar runt i mitt medvetna dag som natt, vet jag inte, men jag gissar på att det har någonting med mitt besök i Talinn att göra. Gatorna är smutsiga, människorna luktar och överallt hittar du bevis på vad hederlig sovjetisk kommunism kan göra med ett oskyldigt och fult land.

Mina förhoppningar innan resan var rätt höga. Jag tänkte mig något i stil med Karl-Bertil Johnsson åker till Kreml High tillsammans med sällskapsresan. Du vet vad jag menar. Charmig dekadens. Mysig misär. Allt är fattigt, men du låter det passera för att det berikar dig kulturellt och efter ett tag känns det mest normalt och vanligt. Tyvärr kan jag inte säga att Talinn har haft denna inverkan. Misären känns bara fattig. Uteliggarna och de arma stackarna är inte ens roliga. Den annars så trevliga baltiska matkulturen du med lätthet hittar i Vilnius och Riga lyser här med sin frånvaro.

Nej. Ska du bara ta med dig en sak från denna blogg, packa ner detta.

Åk aldrig, aldrig till Talinn. Du kommer bara bli arg, irriterad och sjukt besviken.

Kommentarer
Postat av: Jakob

Jag är så stolt över dig för att du finns, som en stolt pappa. Det är fint att du finns här i rymden och bloggar om allt från Talinn till Mange. Ses snart *längtar*. /Jakob

2008-04-18 @ 19:45:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0